Hadigépezetek

A következő írás a Birodalmi Tüzér Iskola növendékeinek készült tankönyv kivonata. A könyvet az iskola méltán híres ballisztika professzora, Jeffry Friedman jegyzi. A könyv megírásában nélkülözhetetlen segítséget nyújtott, a Tüzérek céhének főmérnöke, Afried von Marian is.



1. fejezet: Bevezetés

A birodalom számtalan hadigépezettel rendelkezik, melyek jelentős taktikai előnyt jelentenek a hadvezéreinknek a csatatéren. Mióta a Birodalom felfedezte a lőpor használatát, a Birodalmi Tüzér Iskola és a Tüzérek céhe, már nem ajánlja olyan régi gépezetek használatát, mint a balliszta vagy kőhajító. Ez a taktikai útmutató ezekkel nem is foglalkozik. Bemutatja azonban a 4 legfontosabb hadigépezetet: az ágyút, a mozsarat, a sorozatvetőt valamint az ún. Helstrom rakétaüteget. Foglalkozik ezen gépezetek alapvető fizikai tulajdonságaival, bemutatja felhasználási területüket, valamint alapvető taktikai tanácsokat is ad.

2.A fejezet: Az ágyú

Az ágyú minden bizonnyal Öreg Világ egy legegyszerűbb, mégis talán leginkább pusztító hadigépezete. Kevés olyan lény él a világon (ha egyáltalán van ilyen), aki túl tud élni egy ágyugolyó találatot, hogy aztán késöbb mesélhessen róla unokáinak. Az ereje, valamint kitűnő hatótávja ideális fegyverré teszi szörnyek, ellenséges hadigépek, ellenséges lovasság, netalántán ellenséges páncélozott gyalogság elpusztítására.

2.B fejezet: Az ágyú alapvető fizikai tulajdonságai



Amennyiben sikerül elkerülni "misfire" dobást, a pattogó ágyúgolyó összesen 30 féle pályát járhat be. A saccoláshoz képest csúszhat 2",4",6",8" vagy 10"-et, majd-ha nem akad el a talajban- ehhez képest még tovább pattanhat még további 2",4",6",8" vagy 10"-et. (5 lehetőség az első dobásra x 6 továbbpattanási lehetőség = 30 )

Annak lehetősége, hogy "misfire"-t sikerül dobni 1:6 vagyis 16,66%. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy 83.33% lehetőség marad a 30 csúszási és továbbpattanási lehetőségre, ami egyenként 2.777777%-ot jelent minden egyes lehetőségre. (83.33 / 30 = 2.77)

Amennyiben maximalizálni szeretnénk a találat lehetőségét, nincs más teendőnk, mint maximalizálni azon pályák számát amik áthaladnak az célpont egységen.

A fenti diagram mutatja az összes lehetséges pályát, amit egy ágyúgolyó megtehet. A zöld pont a saccolt távolság. A kék pontok mutatják, hogy hova eshet az ágyúgolyó az első tüzérkocka eldobása után. A piros pontok mutaják, hogy mi történhet miután másodszor is eldobtuk a tüzérkockát. (természetesen lehetséges, hogy az ágyúgolyó egy kék pontról éppen egy másik kék pontra érkezik a 2. kockadobás után is, a piros pontok csak a lehetséges helyeket jelentik, egyáltalán nem biztos, hogy az ágyúgolyó el is ér odaáig)

2.C fejezet: Taktikai meglátások az ágyú használatára

Az ugye teljesen nyilvánvaló mindenki számára, hogy az ágyúval a kiszemelt célpont elé kell saccolni. Ami viszont egyáltalán nem nyilvánvaló az az, hogy mennyivel is kell elé saccolni. A kérdésre a válasz 10". Saccolj mindig ennyivel a célpont hátulja elé. (A szövegben kifejezetten az " in front of the back of the unit" kifejezés volt. Vagyis nem az egység elejét veszi alapul, hanem az egység hátulját. gojo) Ezzel maximalizálhatod az egységen átmenő ágyúgolyó pályákat. Ez egy 50mm es talpon álló egység esetén(lovas talp), ha a saccolás pontos és az ágyugolyó pontosan 10" el az egység hátulja előtt ér földet 41.66%-os találatot jelent. Egy 100mm es egység (5 soros 25mm es talpon állógy gyalogok) esetén pedig 52.77%-os találatot jelent.

Ami talán még fontos lehet az ágyú alkalmazása szempontjából, az az, hogy érdemes párban hozni őket. Egy ágyú esetén ugyanis sokkal könnyebb elrejteni előle az egyes egységeket, ha pedig ez sikerül, drasztikusan tud csökkenni a fegyver használhatósága. Amennyiben viszont párban vannak, az csatatér két szélére helyezve őket, szinte mindig lesz megfelelő célpontjuk. (Arról sem érdemes megfeledkezni, hogy ilyenkor sokkal nehezebb megsemmisíteni az ágyúkat, de legalábbs több egységet köt le, mintha egymás mellett lennének. Egymás mellett lévő hadigépek sokszor esnek áldozatul egy jól irányított charge-overrun kombinációnak. gojo)

3.A fejezet: A mozsár

Az ágyú mellett a mozsár az a hadigép, ami a legtöbb csatát látta a Birodalom történetében. Az ágyú-mozsár kettős, megszámlálhatatlan ellenség halálát okozta már. Bizonyos helyzetekben az ágyú nem túl hatékony. Ilyenkor jöhet a mozsár. Főleg nagy létszámú, könnyen páncélozott gyalogság ellen vethető be. Sajnos azonban, a mozsár egy elég megbízhatatlan gépezet. Köszönheti ezt annak, hogy a töltet becsapódási pontját jelentősen befolyásolja a szél és egyéb időjárási tényezők. Éppen ezért legjobban, a kiterjedt arcvonallal rendelkező ellenség ellen használható, ahol kevésbé hátrányos a pontatlansága.

3.B fejezet: A mozsár alapvető fizikai tulajdonságai



Na akkor először is lássunk egy elképzelt szituációt. Tegyük fel, hogy van két db 1" átmérőjű célpontod, egymástól 12" re a terepasztalon. A képen ezeket a piros körök jelzik. A mozsár töltete pont a kettő között ér földet (itt minden bizonnyal arra céloz, hogy a saccolás eredményeként ide teszed le sablont. gojo), 2" re az egyik (B) és 10" re a másik (A) célponttól. A sablon közepét a zöld kör jelzi.

1 eset:

Dobsz 10" et a tüzérkockával (artillery dice). Ebben az esetben lehetőség van rá, hogy eltalálod az A célpontot. Ahhoz, hogy egy olyan találatot érj el, ahol az egész célpontot lefedi a sablon, arra van szükség, hogy abban a 23 fokos folyosóban szórodjon, ami a képen látszik. Ennek az esélye 6.38% (23/360*100)

2. eset

Most tegyük fel, hogy 2" et dobsz a tüzérkockával (artillery dice), vagyis arra van esélyed, hogy eltaláld a B célpontot Ebben az esetben, ahhoz, hogy eltaláld, a képen látható 120 fokos folyosóban kell szórodnia sablonnak. Ebben az esetben teljesen le fogja fedni a célpontot. Ennek az esélye 33.33% (120/360*100)

Ezekből a példákból jól látható, hogy mennyire kiszámíthatatlan fegyver is a mozsár. Egy nagyobb dobás a szóródásra vagy egy túl rövid/túl hossző saccolás, nagy mértékben befolyásolhatja a végerdményt. Habár mindkét célpont ugyanakkora, a második esetben ötször akkora az esélyed, hogy teljesen lefedd a sablonnal a célpontot, mint az első esetben.

3.C fejezet: Taktikai meglátosok a mozsár használatára



Ha jó napod van, és a a szóráskockán (scatter dice) sikerült találatot (hit) dobni, vagy legalább kicsiket dobsz szóródásra, akkor a mozsár nagy károkat tud okozni az ellenfélnek. De ha nincs jó napod, és sikerül nagyokat dobni szóródásra, akkor nem sokat fog segíteni a csatában. (na azért olyat is láttunk már, hogy éppen jó felé szóródott az a sablon! gojo) Az igazság az, hogy nem nagyon lehet előre kiszámítani, hogy hogyan is fog működni. Kár is lenne előre terveket gyártani erre.

A mozsárnak ugyanakkora esélye van a missfire dobásra, mint az ágyúnak. (16.66%) Az 'A' diagrammon egy 25 fős, 20mm es talpon álló egységet lehet látni. Még akkor is ha halál pontosan sikerül saccolnod csak 35.74% esélyed van arra, hogy a sablon pont ráesik az egységre, ami csak kétszerese a missfire lehetőségnek. A 'B' diagrammon ugyanezt láthatod egy 25mm es talpon álló egység esetén. Itt sem sokkal nagyobb, 37.28% esélyed van a pontos találatra.

Amint az már az elején is pedzegettük, a mozsár nem éppen egy megbízható eszköz. Egy olyan játékos kezében, aki nem tud igazán pontosan saccolni, rettenetesen pontatlan fegyver. A 'C' diagrammon ugyanazt azt a 25mm es talpon álló egységet lehet látni, mint a 'B' diagrammon, csak ebben az esetben a játékos 4' el az egység elé saccolt. Jól látható, hogy ez a kis hiba is milyen hatalmas mértékben lerontja annak lehetőségét, hogy egy igazán jó találatot érjünk el. Az esély 37.28% ról 3.35% ra esik le. Na ezért szokták a mozsarat sokan párban hozni.

3.D fejezet: A mozsár használata több egység esetén

Eddig ugye nem vizsgáltuk azt az esetet, amikor több egység egymás mellett áll az asztalon. Nos azt kell mondjuk, hogy a találat esélyét ez sem növeli olyan rettenetes mértékben, mint a birodalmi generálisok várnák. Ha megnézed a 'D' diagrammot, akkor ez jól látszik. Itt 3 db 20mm es talpon álló egység van egymás mellett 2" es távolságra. (mondjuk 75 goblin) Annak esélye, hogy a középső egységre teheted rá a sablont, ugyanannyi, mint az 'A' diagrammon, vagyis 35.74%. Viszont annak az esélye, hogy a sablon pont jó irányba fog szóródni, és így ráesik valamelyik oldalsó egységre, csak 3.85%. Ami lássuk be nem valami nagy esély.

folytatás hamarosan...

(eredeti szerző: lack0fbettername)

0 megjegyzés :: Hadigépezetek

Megjegyzés küldése